Stopp iam.no

Firmaet I am tar en Eniro: De har lagt ut fødselsdatoene til 3,7 millioner nordmenn sammen med mye annen informasjon uten vårt samtykke. Dette mener jeg er helt uakseptabelt, uansett om det er lovlig eller ikke (mye tyder på at personvernloven kan være brutt på flere punkter).

Alle husker hva som skjedde da Eniro prøvde seg på dette i sommer – det ble massive protester, og en storm av henvendelser både til kundeservice og til ledelsen i firmaet. Eniro ble “tvunget” til å fjerne dette etter bare fire dager.

Jeg håper at presset blir minst like stort nå som mot Eniro. Det er helt åpenbart at personvernet trenger en vaktbikkje i Norge utover Datatilsynet, som nå sier at de vil se på denne saken.

Jeg har nok en gang startet en Facebook-gruppe for å sette fokus på dette. Håper mange melder seg inn – det ble fort 7500 medlemmer i gruppen mot Eniro. Bare mange nok tar avstand og sier klart nei kan vi få stanset dette overgrepet mot personvernet.

Saken har nå kommet i riksmedias søkelys – det håper jeg gir mye oppmerksomhet.

63 kommentarer til Stopp iam.no

  1. Ser ikke helt det store problemet med slike tjenester. Folk klikker jo i vinkel pga nettsider som dette. Er folk virkelige så trangsynte at de tror slik informasjon ikke ligger ute på nettet allerede?

    Det å legge ut fyllebilder på facebook og skrive om alt mulig personlig i blogger osv, det er liksom helt greit. Men at enkel informasjon som dette blir samlet på en nettside, det er helt på trynet og må stoppes umiddelbart. Informasjonen ligger jo allerede ute på internett, og tar et par minutter å finne fram.

    Folk burde heller være MYE mer bekymret for HVA de faktisk legger ut på nettet. Vi lever faktisk i 2009.

  2. Morten Lundquist

    Dette er det dummeste jeg har hørt om!!!

    Disse tingene ligger jo allerede ute! Hva er problemet?

  3. Man kan registrere seg, og få kontroll på det som ligger på siden. Men da gir man også selskapet rett til å bruke informasjonen du registrerer vederlagsfritt, også til markedsføringsformål. Man får ikke mulighet til å reservere seg mot at personopplysninger legges ut. hest

  4. Geir Braut

    Men i alle dager hvor naive er folk da?

    Så fort noe kommer på førstesiden så blir det skandale og hylekor.

    Å nei! Facebookbildet mitt ligger på Facebook! Skandale!

    Å nei! Telefonnummeret mitt ligger i telefonkatalogen! Skandale!

    Å nei! Skatten min ligger i skattelistene! Skandale!

    Å nei! Bilnummeret mitt står på utsiden av bilen! Skandale!

    Å nei! Adressen min står på utsiden av brevene mine! Skandale!

    Terroristene kommer og tar oss!

  5. Personvern er en kjempeviktig sak, men dette er snakk om informasjon som allered er tilgjengelig på internett og som ikke er hemmelig. Ser ikke helt problemet. Man er nødt til å finne en balanse mellom teknologi og personvern.

    K

  6. Man har frivillig gått til anskaffelse av facebook, telefon og bil. Skatten din legges ut på nett uten at du har en tøddel å si. For mitt vedkommende handler det om å kontrollere hva folk skal vite om meg. Jeg går i hvertfall ikke rundt til fremmede og sier personnr, inntekt etc.

    Gjør du Geir Braut?

  7. Pivotal: Personern er viktig! Jeg er helt enig med deg. Desverre har de fleste partiene et helt bevisstløst forhold til det. Det er uåpenbart at vi må finne balansen mellom teknologi og person verm og sikre den enkeltes rett til sine opplysninger.

    Jeg har laget en sammen likning over person vernpolitikken (Desverre er ikke Rødt med her, men de har sammen Venstre en bra politikk på dette området) http://liberal.no/2009/09/valget-handler-ogsa-om-personvern-en-sammenlikning-av-partiene/

  8. Enig med Geir og Pivotal her.. folk må begynne å våkne opp litt, og slutte å leve i en boble om at ingen vet noenting om folk. Masse informasjon er tilgjengelig på internett, og det eneste denne siden (IAM.no) gjør er faktisk å samle sammen det viktigste.

    Paranoide nordmenn som ikke vet om at slike opplysinger er tilgjengelig for alle og enhver ved et par tastetrykk burde bli sendt på et datakurs for grunnleggende forståelse for internett og teknologi generelt. Jeg kjenner jeg får en flau smak i munnen når jeg leser så mange personer som skal starte hylekor når slike ting blir tatt opp i media.

    Problemet er ikke at det er tilgjengelig, men at det er for LETT tilgjengelig..

  9. Vibeke

    Start med ditt eget personvern Christoffer Robin!
    Her kan hvem som helst redigere DINE komentarer….
    Fantastisk ;)

    Haha, christoffer robin, herlig!
    Virke som det er endel som er inne og redigerer litt her og der nå!

    :) :) Hehe, det tror jeg også. ;)

    Har du lyst har du lov!

  10. Øyh, hvor i helvete ble det av kommentaren min?! Selv om det av en eller annen rar grunn ble mulig å redigere andres kommentarer betyr ikke det at man burde gjøre det…

  11. mister

    jeg ga dem en advarsel om at nettstedet iam.no med innehaver vil bli politianmeldt om 24 timer.

  12. Doh..

    Å anmelde dem til politiet er jo å drite på draget…

    Bare drit deg ut du mister…

    Bedre å gjøre som jeg har gjort nå – DDOSsa dem i senk.

  13. Det er litt paradoksalt at en gruppe for personvern opprettes på Facebook av alle plasser.
    For øvrig konstaterer jeg at opplysningene som ligger ute om meg selv er riv ruskende gale (og det kan de bare fortsette å være), så denne “tjenesten” er ikke mye verdt.

  14. Nå ble det plutselig ikke så gøy å kommentere her lenger når alle redigerer kommentarene til folk.

    Tips til admin: Oppdater wordpress. Du kjører en gammel versjon som er veldig utsatt for angrep. Da kan sensitiv informasjon om brukerne på siden her lett komme på avveie. Og her snakker vi negativt om personvernet hos IAM.no? ;)

  15. Vennligst slutt å editere andres kommentarer. La oss heller få en saklig debatt om dette. Dette er en feil som vil bli rettet opp av admin nå.

  16. Doh..

    Vel, det J er jo å E invitere G folk til E å ha det R gøy da, S når Ø siden T her tydeligvis ligger åpen for at alle kan redigere…

    Ikke bland partipolitikk med personvern, det blir bare så “dull”, spes. rett etter valget…

  17. anton skithustrøen

    De kan jo bare legge ut informasjon de dikter opp for å få folk til å registrere seg så de gir iam rettigheter til videreformidling.
    Synes siden er fin jeg da, nå har jeg plutseligg blitt styreformann men jeg har ikke mottatt noe styrelederhonorar, håper iam kan fortelle meg hvor jeg er styreleder så jeg kan sende ett krav om lønn for jobben, det kommer godt med for en enkel lagerarbeider med lav lønn, skal forresten aldri mer røre alkohol heller, fant ut at jeg har deltatt i noen mosjonsløp, skulle jo gjerne vært så edru at jeg huska jeg deltok da.

  18. Det var en skikkelig lame side. For de som ikke vet hva som menes med lame (uttales leim), er det teit jeg prøver å si. Jeg søkte på meg selv og andre og fant ut litt informasjon. Informasjonen ligger på nettet før, men jeg mener at iam.no burde fått samtykke fra oss. De trenger ikke det, ettersom mye kommer fra Facebook. Alle vet at Facebook kan gi bort alt sammen. Men norsk lovgivning burde i det minste beskytte menneskers personvernsrettigheter her i Norge. Dette er en norsk side, dette kan ikke tolereres!

    Siden er fortsatt utrolig lame.

    @Doh. Hvis politikken ikke skal beskytte personvernet, hva skal da?

  19. Det er ikke snakk om å være paranoid eller være redd for den minste ting.Det det er snakk om er hvorvidt vi skal mene det er greit at informasjon vi legger igjen et sted,automatisk skal kunne brukes et annet.Sistnevnte er et stort problem og har vært det helt siden bla.Hjemmets Bokklubb`s spede begynnelse.De ol.startet trenden med å selge adresser videre.
    Det er jo så mye snakk om opphavsrett i disse dager,så hva er galt i å ville beskytte våre personopplysninger så mye som mulig?
    -Når det er sagt,så gir vi i mange tilfeller tilatelse til dette selv når vi registrerer oss rundt omkring,men det som er mest urovekkende er at de langt fleste av oss ikke vet at vi har gitt tillatelse til å vidreformidle vår informasjon. Det er synd å si at de aktuelle firma og nettsteder er flinke til å la det komme helt klart fram hva de faktisk vil at vi skal gi de lov til. Ikke mange gidder å lese en laang avtale med liten skrift før de trykker “bekreft”!

  20. identitetstyveri

    Det er fritt frem for identitetstyveri og lage et helvet for de du er sint på.
    F.eks irritert på q-park pga. deres fremferd med parkeringsbøter?

    Bruk brreg for å finne styreformann/daglig leder.
    Ragnar Gullhaugen

    Ragnar Gullhaugen er:

    * Betydningen av navnet
    * Personer med samme fornavn
    * Kjendiser med samme fornavn

    Ragnar Gullhaugen 53 år gammel født 7 Mars 1956 (Stjernetegn: Fiskene). Ragnar er bosatt i Snarøya i Bærum Kommune, nærmere bestemt Bruksveien 36 . Ragnar treffes på mobiltelefon 959 08 141 og telefon 67 12 38 02.
    Se skatteinfo » Les mer om Ragnar Gullhaugen »
    Mest relevante treff fra nettet:
    Powered by GoogleSe flere treff her »
    Ingen poster funnet.

    Obs! Det finnes ingen andre som heter Ragnar Gullhaugen i Norge. Det finnes 5361 med fornavn Ragnar, og 22 med etternavnet Gullhaugen.

    Så til http://ranvik.net/privat/fnummer/fnummer.html
    Jeg vil minne om at det ligger KUN nr, disse nr er helt uskyldige. Disse er bare tall :-) det ligger IKKE noe navn/addresse osv. hvordan genere din egen tall, les det på: http://linux1.no/artikkel/2773/personnummer-hvor-vanskelig-er-det-sjekke-250-mulige , http://person.no/ sider for teste nr Velg kjønn under for å finne gyldige fødselsnummer.
    Dame
    Mann

  21. Jeg forstår ikke problemet, tjenesten legger kun ut info som allerede er fritt tilgjengelig på nettet

  22. Eirik

    På tide å få vekk tull som dette samt f.eks. Skatteinformasjon. Patetisk at vi som personer i et samfunn skal reduseres til nyskjerrige tittere pga noe som teit som dette… Reality kan vi få på TV ;-) Informasjonen skaper bare sjalusi, lettere for kriminelle å finne sine ofre – “La oss finne topp 10 på skattelisten”…

    På tide at litt nettvett praktiseres i det offentlige samt at det også kreves av nettjenester.

  23. hatlem

    ser ikke problemet..

  24. Er stor forskjell på enkle biter info som ligger spredt rundt omkring på nettet og et selskap som samler alt sammen. Jeg synes dette bryter med personvernet.

    La oss si at du har hemmelig nummer i telefonkatalogen. Samtidig har du satt opp nummeret ditt i registeret til en frivillig organisasjon for spesielt interesserte. Infoen ligger der, men den er ikke lettere tilgjengelig. iam.no samler sammen info som folk ikke hadde samlet sammen på egenhånd. Siden gir et sterkt incentiv for folk til å “titte” på andre, noe mange (meg inkludert) ikke ønsker.

    Denne siden kan ikke sammenlignes med Facebook hvor man frivillig inngår avtale og velger selv hva som blir lagt ut.

    iam.no hadde vært kurrant hvis folk kunne forbeholdt seg på forhånd (man kunne fått en forespørsel om å delta).

  25. Doh..

    @Kjetil

    Sier ikke at politikere ikke skal ivareta personvernet, men å drive partireklame blir “dull”

    Datatilsynet er til for å håndtere sånne ting…

  26. anonym

    Dette er helt forferdelig! En åpen dør for de kriminelle, nok en gang! Håper det blir andre underskriftskampanjer også, da jeg er ikke medlem av FB! Lykke til!

  27. Jeg er enig i at personvern er viktig, og ønsker lykke til i aksjonen.

    Riktignok må jeg si at akkurat dette nettstedet er såpass amatørmessig at det ikke gjør så fryktelig mye fra eller til. Det er likevel viktig å være på vakt.

  28. Løsningen på dette “problemet” er Creative Commons License, men desverre er det veldig få nettsteder som lar deg kontrollere rettigheter til tingene du legger ut. Facebook er en versting når det gjelder å ta eierskap til det du legger ut. For min del så legger jeg ikke ut ting på Facebook jeg vil ha kontroll på.
    Bloggen min og Twitter er lisensiert med Creative Commons License, så hvis noen gjengir det uten å kreditere meg, ligger de tynt an. Dvs det skal mye til før jeg gidder å gjøre noe med det, men jeg har faktisk juridisk mulighet til å gjøre det.

  29. Jeg skal ikke skryte på meg å ha full oversikt over de fantastiske fordeler og ulemper ved internett, men det er kanskje et lite tankekors det som bli påpekt av endel medier i kveld at personer som forsøker å leve i skjul av ulike legitime årsaker vesentlig lettere kan bli funnet om nettsteder som dette får samle alt av informasjon som man kan finne.
    Jeg sier ikke at det da er noe galt i at informasjon av ulik art ligger på nett, det er vanskelig å unngå, men det burde være en mulighet for å reservere seg slik at feks de som har hatt et voldelig parforhold eller lignende har muligheten til å holde seg skjult. Det er klart at om noen virkelig vil finne noen så kan man det, men det er ikke alltid nødvendig å gjøre det enklere…

  30. Jeg støtter aksjonen Biong, selvom jeg ikke er på facebook. Iam er den første siden i nettets historie (med unntak av skatteopplysninger) hvor man ikke måtte aktivt velge å bli med, og utviklingen er urovekkende. I tillegg kommer jo at mye av opplysningene er feilaktige.

    Til alle dere som går i retning av “Iam er ikke så ille” OK, kanskje ikke for dere. Så nekter jeg heller ikke noen og faktisk la seg finne på iam. Problemet er at JEG ikke har muligheten til IKKE å være søkbar der. “Alt ligger ute allerede”-retorikken mangler nettopp et argument for hvorfor jeg ikke skal kunne kunne resvere meg mot det jeg vil kalle tull.

  31. Ser at det er flere som skriver at infoen allerede ligger ute, ja det er jeg fullt klar over, MEN jeg liker ikke at det blir servert på sølvfat

    Alexander Frøyseth

  32. Nok et utspill fra paranoide Biong….slapp helt av Biong… eller burde du bytte navn til Boing?
    Dette er da for pokker meg storm i et vannglass. Alle opplysninger som ligger på iam.no er for pokker meg det samme som ligger x antall steder på nettet allerede. Tror du ikke de kriminelle har skjønt det allerede…?

    Ta deg ei bolle Biong…

  33. Tilbaketråkk: Tweets that mention Stopp iam.no @ liberal.no > Venstre inviterer til dialog -- Topsy.com

  34. ___

    Hvor finner dem fødselsdato og årstall? Det er da ikke mulig å finne dette offentlig noe annet sted på nett, er det vel? Andre ting som finnes på nett om meg er det nå så som så med, men fødselsdagen min er kun for dem som kjenner meg…

  35. kart/adresser og telefonnummer finner de lett via gule sider.

    fødselsdato er inntresangt. Enten er det via facebook, nettby eller lignende sider. Eller det kan være personnummer basert.

    Men igjen, all informasjonen her er fullstendig offentlig informasjon. Hvorfor er det et problem at offentlig informasjon er tilgjengelig offentlig?

    Haaland: Det går ann å reservere seg mot slikt. Det går ann å ha skjult facebookprofil, det går ann å registrere seg på IAM.com å fjerne/endre informasjon der. Samme med gulesider.no

  36. Nå skal vi ikke lage en lang diskusjon av dette her Pivotal, jeg kan bare gjenta meg selv. Du kan gjerne gjøre tilgjengelig så mye info du vil om deg selv på iam. Jeg stopper deg ikke jeg. Men JEG vil IKKE være på iam overhodet, og er fratatt enhver mulighet til å fjerne meg helt. Innholdet i kommentaren din til meg er helt verdiløst, for a) en registrering gjør at du kan endre DELER av profilen (ja,treffet på Iam er en profil), og b) i tillegg “verifiserer” du profilen samt gir iam rett til å benytte deg i markedsføring. (noe de gjør, bare se på “se hva vi fant” reklamen på forsiden). Telefonkatalogene på nettet er det mulig å ikke være på overhodet. Facebook kan du ikke være på (noe jeg altså ikke er). Jeg akspeterer lett at du vil være på iam, kan du akspetere at jeg ikke vil?

  37. Anonym

    Å samle sammen likt og ulikt som allerede ligger ute på nett, kan være et praktisk og effektivt redskap for mange brukere. Så enkelt å få oversikt…
    og ikke minst så enkelt for 3.part å misbruke denne informasjonen langt raskere og langt enklere. Klart noen har misbrukt slik info før, men dette er å servere og nesten oppfordre 3.part til å bruke iam.no som ukritisk kilde til mer misbruk.

    For de mange av oss som ville inn og endre faktafeil, oppdaget vi at mye av informasjonen IKKE kunne endres allikevel. Fordi jeg logget inn for å endre faktafeilene ble det i etterkant oppgitt at jeg har godkjent hele min profil og verifisert disse opplysningene. Min intensjon, fordi jeg eier min egen bedrift – var å skulle gi korrekte opplysninger – så sant dette skulle fremstå som en opplysningskilde som allerede over 3 millioner var registrert på.

    Den makten feilaktig informasjon får – vil etter alt jeg kan tro raskt bli til en sannhet. Hvorfor skulle man ikke stole på et nettsted som forteller at personen selv har godkjent dette? Hvor lett er det for mine kunder å vite om iam.no er seriøs?

    Flere har oppdaget at personer med hemmelig telefonnummer, skjulte identiteter og mindreårige har blitt oppført på nettstedet – hvilket de fleste av oss forstår at umulig kan være annet enn livstruende for noen av dem.

    Det at noen vil skape et godt produkt – i dette tilfellet et oppslagsverk på nett om alle over 16 år i Norge og samle all informasjon på et sted krever kvalitetssikring, verifisering i forkant, lover og regler og helt andre motiver i bakkant for en slik etablering enn det vi ser iam.no utviser.

    Den troverdighet iam.no liksom skal påberope seg lyver de seg til. Ene og alene fordi de gjør innlogging=verifisering og opplyser bruker om. Det er her de bommer.Saml gjerne sammen alt mulig, men ikke misbruk meg til å stå frem at jeg går god for alt det andre dere selv tror er opplysninger som er sanne.

    Tilgjengeligheten til alt de legger frem, basert på ukritisk kildeinformasjon og mulig ulovlig kildeinnhenting (?)er i verste fall med livet som innsats for noen der ute. I beste fall skjerpes kravene til å levere nettjenester som dette en høyere standard, en massiv avstand fra alle seriøse aktører for både produkt, sammenligning og fremtidig samarbeid med ekteparet Jagge.

    Etter min mening er nettstedet noe som “før eller siden” ville komme – men, neste gang noen gjør det – ikke forvent at jeg vil godkjenne det hvis det er så umoralskt, uetisk, ukritisk og av type bondefangeri som dette.

    Ønsker et mye strengere datalagringslovverk, og ikke minst strengere krav til gjennomføring og straff for å videreformidling av usannheter som blir påstått å være sanne med mitt samtykke bare jeg fordi jeg logget meg inn og ville endre det.

  38. Roald Bentzen

    Jeg har allerede tatt saken opp med Stortingsgruppa til Frp. Frp er sterkt for personvern, bl.a. slutt å legge ut skattelistene til grafsing av Hvermannsen. Gjør det samme – Alle partier har en Stortingsgruppe. Send e-poster til servern sprekker!! Det er Stortinget som justerer lovverket, som kjent.

  39. lars

    Bjarne jeg er helt enig med deg.
    Christoffer Biong, skal man klare å stoppe dette bør det offentlige starte først. Men stort sett må det private markedet trå til skal man få resultater.
    Nei sett i gang noe du kan bite over, for eksp. en liten sukkerbit.

  40. Kuli

    Og du Bjarne, du gir deg ikke. Du tror fortsatt at folk ikke skjønner at dette er informasjon som allerede ligger ute på nettet. Det er ikke poenget! Poenget er at flere av oss (ganske mange, faktisk) ikke liker at det nå er enklere å misbruke all denne informasjonen som iam.no har samlet sammen.

  41. jeg fant en hel den info om meg selv på denne siden. men ikke mye mer enn det jeg finner på nettet allerede. nytt var at de hadde lagt ut hvilket stjernetegn jeg er født i.
    men er enig i at vi ikke trenger flere slike sider for “kikkere og spioner”. det er nok av slike sider allerede.

  42. Helge Rolstadås

    Dersom dette er lovlig er det ikke vi som ikke liker det det er noe feil med, men loven. Mener å huske at vi en gang i tiden hadde en lov som sa at oppretting av nye personregister er konsesjonspliktig og at samordning av registeropplysninger betraktes som opprettelse av et nytt register

  43. Trist at kjendisene ikke kan finne mere ærlige måter å tjene penger på.Kanskje det er lettvindt?

  44. Bluzo

    Dette er en “tjeneste” vi ikke trenger og skal forbys. De fleste andre katalogene er noe man velger selv. En total sammenstilling tror jeg de fleste vil ha seg frabedt. Det er en kartlegging av individer og det vil nok vise seg at lovligheten ikke holder. Dessuten er det jo en frekk greie!

  45. Nå er vi i det liberale paradoks..,men det hjelper ikke.Likevel må det komme retningslinjer som IKKE gjør det enkelt å samle og offentligjøre slik informasjon.Jeg skjønner alle dere som ikke ser på det som et problem,iom at det allerede er å finne,men det betyr ikke at vi skal stikke ut kursen og legge ut nøkkel til de som har uærlige hensikter,bare for å gjøre det ekstra lett for dem.
    BRUDD på den personlige frihet,synes jeg faktisk man i den liberale ånd kan forby!!

  46. Den som ikke har noe å skjule, har heller ikke noe å frykte. Alt denne tjenesten kan tilby finnes der ute fra før. Så hvorfor all denne støyen?

  47. VB

    Man eier selv all informasjon som finnes, om det er et bilde eller en video, må man gi sin tillatelse til det brukse. Samme gjelder personopplysninger, så dette er null problem å anmelde til politiet.

    Til de som ike skjønner problematikken med personvern, vel de har lite å gjøre i en debatt.

    Disse opplysningene ligger ikke samlet ute noe sted, og jeg betviler så veldig mange ville tatt seg bryderiet med å samle de.

    Det dette nettstedet søker er man skal melde seg inn og redigere opplysningene selv, og da selvsagt betale for det.

    Så i det hele tatt er det spekulativt og kynisk utnyttelse av personinfo.

    En slik side har neppe livets rett.

    Datatilsynet kan uten problem senke de da du må ha tillatelse fra dem til å ha et så stort register uten enkeltpersoners tilsagn. Og siden dette ikke er noe offentlig tjeneste men ren pengejakt, vel…

    Synes vi alle burde gå til et felles søksmål og senke de så det svir ;)

  48. Jeg skjønner heller ikke at det skulle være noe problem å få litt opplysninger om meg og deg. Det er jo en kjempe bra side. Sjekk visittkortet mitt på Iam.no http://www7.iam.no/privat/1302013

  49. @VB. Du skrev…”Det dette nettstedet søker er man skal melde seg inn og redigere opplysningene selv, og da selvsagt betale for det.”
    Jeg gjorde nettopp det,men måtte ikke betale. Hvor har du det ifra?

  50. Radiodebatt – Christoffer Biong vs. Odd Harald Hauge

  51. Flott initiativ, Christoffer Biong!
    (Et sidestep: Kan jeg få tilbake redigeringsmuligheten til egne innlegg ?)

    Privatlivets fred og personvern er en fundamental menneskerett – også elektronisk skal denne rettigheten overholdes.

    Det samles inn data om personer, i langt, langt større utstrekning enn hva iam.no viser, så dette er bare toppen av isberget. Om ikke annet så kan forhåpentligvis dette nettstedet få satt fokus på personvern og en debatt om dette temaet.

    Som individer kan vi lese aviser, snakke i telefonen, skrive brev, lese bøker, opprette bankkonto, kjøre bil, ta bussen, ha hobbyer, samvær med venner og familie, gå på apoteket, gå til legen, gjøre lekser, delta på konferanser, delta i lukkede eller åpne klubber, være politisk aktive – uten at vi overvåkes for hvert skritt og for hver handling vi foretar oss.

    I den elektroniske verdenen er der store økonomiske krefter som ønsker å logge alle våre aktiviteter. Opprinnelig for å kunne lage “targeted marketing”, dvs. reklame tilsiktet spesielle grupper eller dedikerte personer. For å kunne gjøre dette må det bygges opp profiler om personer (“profiling”), deres interesser, inntekter, adferd, interesser, osv.
    Innsamling av data og aggregering av data er ikke noe som nødvendigvis brukerne vet om. Snarere tvert imot.
    (Jeg tok dette opp med Datatilsynet i 2002 og 2005).
    Mens de fleste (eller mange) kjenner til at de selv kan slå av “cookies” på sine nettlesere, så er ikke bevisstheten like stor ang. at nettsteder laster ned et lite program som samler inn data og/eller at hvert tastetrykk kopieres/sendes til en 3.part som aggregerer dataene – slik at dine spor på nettet kan aggregeres sammen med spor fra mange forskjellige nettsteder.
    I tillegg kommer salg (og bytting) av persondata.
    Denne industrien er en multibillion $ industri.
    PR-bransjen forsvarer dette ved at de vil gi best mulig informasjon til de ‘riktige’ brukerne. Nettavisene forsvarer dette med at de trenger reklameinntekter. Men siden dette ikke er lov (uten å ha innhentet brukerens samtykke først) så blir det ikke opplyst om, og kamufleres som “data til bruk for å tilpasse websidene slik at brukeren får en bedre opplevelse”…
    Om aktørene er noenlunde “seriøse” kan det kanskje oppfattes uskyldig, men hva om aktørene ikke er seriøse? Og hva om alle “gallup-aktørene” kjøpes opp av de med mere kriminelle hensikter?
    Og hvor får en tilgang til å endre, slette eller justere informasjonen om en selv (slik lovene tilsier)?

    Allerede på 90-tallet startet denne aggregeringen, og der er mange patenterte metoder for:
    “profiling users by collection, aggregating, data-mining and reporting of information concerning persons behaviour, tracking users cross networks and cross web-sites, computer usage activity and whatever else we can collect about a person. The methods is based on embedded codes in webpages the user loads from apparently harmless websites. Users clicks, behaviour and other obtainable data are sent to 3rd.party servers and aggregated with data from other web-sites.”

    EU’s direktiv for “Privacy & Data Protection” inneholder forbud mot dette.
    Problemet er både at problemet ikke er forstått – av de som lovregulerer dette, og at det heller ikke overholdes.

    Jeg anbefaler å lese side 12, “3. A Cautionary Tale”, i “Technology-induced challenges in Privacy & Data Protection in Europe”: http://www.enisa.europa.eu/act/rm/files/deliverables/technology-induced-challenges-in-privacy-data-protection-in-europe

    Enhver burde også lese “Google Health update — A new Google World ” fra http://junkfoodscience.blogspot.com/2008/02/google-health-update-new-google-world.html

    Kanskje ingen har tenkt seg en verden hvor en person blir nektet adgang til arbeidsmarkedet om 20 år, fordi personen la ut noe dumt da han/hun var 15år, at en annen person ikke får en jobb, fordi der har blitt feilregistret noe som faktisk ikke gjaldt denne personen (men en som hadde lånt dennes PC), eller at du ikke “passer” i bedriftens profil da du stemmer Venstre og har interesser og/eller religion som “ikke passer” – eller at du og dine barn blir nektet sykeforsikring fordi dine genetiske data viser at du vil bli en kostbar kunde…

    Når data aggregeres, så er der uendelig mange muligheter for data-mining (hvor aggregerte data velges ut etter algoritmer og kriterier…)

    Hovedinteressen bak profilering av personer er ikke å gi ut gratis informasjon med coole elektroniske visittkort…

    Heads up – for privatlivets fred og personvern.

  52. rene

    Her er de som står bak IAM.NO ( styret ):
    Odd Harald Hauge, FJORDALLÉEN 18 , 0250 OSLO, 90 97 86 06 og 22 01 90 99.
    Even Jakob Jordal, 90 19 90 99.
    Søren Eriksen, STORENGVEIEN 2 C, 1397 NESØYA, 91 19 98 15 og 66 98 04 33.
    Gul.no Eier dette selskap 100 %.
    Og de som står bak Gul.no er:
    Westfal-larsen invest as med sitt easy connect og Even Jordal med sin tjeneste gul.no
    + noen mindre aksjonærer.
    Gul.no kan kontaktes på tlf 51216200 eller kundeservice@gul.no
    Westfal kan kontaktes her: Hans Peter Westfal-Larsen, KALFARVEIEN 48 , 5018 BERGEN, 91 14 88 53 og 55 31 02 33.
    Kopier denne tekst og lim den inn overalt slik at disse får en tilbakemeling på hva vi mener om dette. Send mail, ring og stå på frem til deres tjeneste er lagt ned.
    Nå ser dere hva gul.no og easy connect står for, så har dere kundeforhold hos noen av disse si de opp med umiddelbar virkning. Send post til Kundeservice@gul.no og si opp deres annonser.
    Står vi sammen om dette er denne tjenesten borte innen 1 uke.

  53. luke murray

    Dette utsagn: “Firmaet I am tar en Eniro: De har lagt ut fødselsdatoene til 3,7 millioner nordmenn sammen med mye annen informasjon uten vårt samtykke.”

    Er ren løgn, Iam legger ingenting ut selv det gjør det bare lettere å finne alt infoen SOM DU HAR LAGT UT SELV. Så lenge det ikke er bevist at dem stjeler info fra nettsider som sier at dem ikke deler info så er du selv ansvar for alt som ligger der.
    Dersom dem driver fult lovelig (ved å hente info fra nettsider som sier at dem deler info) så er det DEG som må beskyldes for infoet som ligger på internett fra før.

  54. telefonkatalogen.no / gulesider.no eies av Eniro.
    Det er ikke tillatt å kopiere systematisk fra Eniro’s telefon-opplysninger for å bygge opp sin egen database.
    Dette er beskyttet av Åndsverkloven.

    Et sidestepp:
    Da telefonkatalogen.no startet på nettet så måtte en oppgi personnummer (og postkode) for å gjøre et oppslag av et telefonnr.
    Iflg. dem selv så sjekket de brukerens identitet mot Folkeregisteret, og de hadde tillatelse fra Datatilsynet for til dette.
    De begrunnet det hele om at de ville sjekke hvem brukeren var, for å forhindre eksempelvis spam til fasttelefoner(!)
    Jeg synes det var hårreisende (og kontaktet Datatilsynet som bekreftet dette)
    Men hvem hadde forståelse for ID-tyveri av personnummer den gangen :(

    Det hadde heller ikke justisministeren, innen han nylig ble vist at det var svært enkelt å hente hans personnummer fra NAV’s Fastlegen(minfastlege.no?) når en hadde fødselsdatoen hans.

    Om ikke lenge så har personnummer ingen verdi for legitim identifikasjon – takket være at forståelsen for teknologi har vært lysår bak hva som er påkrevet, og tilsvarende med sikkerhet (ikke minst hos statlige organer).

  55. Takk for en spennende debatt så langt! Jeg har “tatt meg en bolle” og tenkt litt mer på hva som kan/bør skje videre i denne saken.

    1. Jeg tror det er viktig å få en avklaring rundt lovverket. Jeg registrerer at det er delte meninger om lovligheten ved denne tjenesten.
    - Personopplysningsloven skal beskytte oss mot unødvendig spredning av personlige opplysninger, og den sier følgende:

    “Personopplysninger kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for
    a) å oppfylle en avtale med den registerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,
    b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,
    c) å vareta den registrertes vitale interesser,
    d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,
    e) å utøve offentlig myndighet, eller
    f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.”

    Slik jeg ser det kommer ikke tjenster som Finnfirma og Iam utenom at de egentlig skal ha samtykke fra hver enkelt person for å kunne tilgjengeliggjøre den typen informasjon.

    Dessuten bryter de den enkeltes rett til å reservere seg mot tjenesten (man må ha skjult nummer, eller inngå et kundeforhold med Iam for å ta kontroll over informajsjonen – og da må man gi fra seg mer personlig informasjon og samtykke til at dette kan bli brukt til markedsføring).

    Motstanden mot Finnfirma og Iam skyldes ikke paranoia. Personlig liker jeg ikke å låse dørene mine, men jeg vil gjerne ha kontroll over de personlige opplysningene som ligger ute om meg. En ting er det jeg deler av fri vilje på Facebook etc. en annen ting er når en tredepart hjelper meg med å legge ut ting om meg uten at jeg har noen mulighet til å samtykke til dette på forhånd.

    2. Hva skal vi gjøre for å få stengt disse nettsidene?
    Anonymous: Du har rett i at Iam sprer mye feilaktig informasjon. De har lagt ut info om folk som er døde for flere år siden, info om mindreårige og generelt virker det som at det er liten grad av kvalitetssikring.

    En lovendring er på sin plass- jeg ønsker at det skal gå helt klart fram av lovgivningen at offentliggjøring/sammenstilling/spredning av personopplysninger krever samtykke. Såkalte nummeropplysningstjenester skal ikke ha adgang til å publisere tilleggsopplysninger om den enkelte utover navn, addresse og telefonnummer. Det skal selvsagt også være mulig å reservere seg mot dette.

    3. Veien videre
    Slik jeg ser det er det tre mulige løsninger for å få stengt dette nettstedet – å politianmelde saken med en gang (det spørs om dette er en spesielt god løsning, da det fort kan ta tid + at man risikerer at saken blir henlagt, begjære en midlertidig forføyning (prøve saken i rettsvesenet), eller vente på svarbrevet fra Iam.no og Datatilsynets svarbrev.

    Her er brevet Datatilsynet har sendt til Iam.no:
    http://www.datatilsynet.no/upload/Microsoft%20Word%20-%2009-01240-2%20Iam.pdf

    Jeg tror at det klokeste er å vente til 15. oktober (Datatilsynets svarfrist) for å avvente Datatilsynets reaksjon.

  56. aheb

    Bra tiltak – stopp dette nettstedet! For min egen del er opplysningene svært upresise, og jeg er i tillegg blandet sammen med en psykiater som forsker på psykose, pluss folk i Danmark. Disse har intet med meg å gjøre. Sløvt arbeid!

  57. Yngve

    Dette er uakseptabelt. – IAM har ingen rett til å formidle info om “meg” med mindre jeg velger/samtykker i det selv. Klart man er mye mere åpen for at folk kan finne ut ymse om en selv, i dagens nettverden, men dette mener jeg er helt bak mål.
    At våre lovformidlere ikke reagerer på dette umiddelbart, synes meg flaut, og gir meg nok en pekepinn på at jeg gjør rett i å ikke gi min stemme til NOEN av dem.

  58. Henning

    Hei.

    Jeg synes det er mye “hysteri” rundt nettstedet http://www.iam.no. Litt av problemet er at de som skriker mest ikke forstår at all denne informasjonen er allerede “lekket” ut på internett. Prinsippet i diskusjonen er på mange måter lik den om Pirate Bay. Begge “tjenestene” gjør ingenting galt ihht loven, men peker på informasjon som allerede er tilgjengelig på internett. Man finner samme informasjon med Google!

    Det som er BRA med å få igang diskusjonen, er å få folk mere bevisste på hva slags informasjon som faktisk er tilgjengelig om seg selv. De fleste visste ikke at informasjonen var der, før IAM.no ble stiftet. Og når de ble klar over det, kommer reaksjonen med hysteri og sinne! Og det mener jeg blir feil.

    Det dukker stadig opp nye område hvor bruk av lagring av kundedata eller pasientinfo blir tilgjengeliggjort via webløsninger. Og “slappe” utviklere og programmerere uten fokus på sikkerhet, klarer i mange tilfeller å eksponere disse dataene ut mot internett. Da er katta allerede ute av sekken, og det er bare et spørsmål om tid før det dukker opp flere tjenester som “iam.no”.

  59. Henning

    “Velger_Britt” skriver:
    “Som individer kan vi lese aviser, snakke i telefonen, skrive brev, lese bøker, opprette bankkonto, kjøre bil, ta bussen, ha hobbyer, samvær med venner og familie, gå på apoteket, gå til legen, gjøre lekser, delta på konferanser, delta i lukkede eller åpne klubber, være politisk aktive – uten at vi overvåkes for hvert skritt og for hver handling vi foretar oss.”

    Du er vel klar over at når Norge implementer Datalagringsdirektivet (pålagt av EU), så vil alle dine telefonsamtaler, eposter, og bruk av internett logges elektronisk? Jeg synes hele diskusjonen rundt nettstedet “www.iam.no” blir helt patetisk i den store sammenhengen. Tenk deg selv hva som KAN SKJE, dersom alle disse loggene blir tilgjengeliggjort ut på internett?

    Skulle vært interresant å se en undersøkelse om hva motstandere av “www.iam.no” mener om Datalagringsdirektivet. Jeg antar 70% ville svart “hva er det?”

  60. Jeg mener at det som gjør Iam.no så uspiselig er at de sammenstiller informasjon som ikke var tiltenkt brukt i en slik sammenheng. De snylter på folks “åndsverk” dvs informasjon de deler om sitt liv. Jeg synes dette best kan sammenlignes med paparazzier, men istedet for å lure i buskene med fotoapparat automatiseres innsamling av opplysninger uautorisert. Iam.no tjener penger på denne snuskete måten å innhente opplysninger på, og mye tyder på at informasjonen kan være like pålitelig som sladderpressen produserer.

    Siden slik sammenstilling av informasjon kan skade enkeltpersoner bør man kunne sette grenser for bruk av slike opplysninger, samt kreve tydeliggjøring av vilkår for bruk av tjenester som videreformidler slik informasjon. På Facebook sier man fra seg det man har av rettigheter, men jeg tror få er klar over hva de gjør.

  61. @Yngve: Du har rett til å ikke stemme på noen, men det spørs om det hjelper! Det er faktisk flere politikere som er opptatt av personvern og personvernlovgivningen skal opp til revidering. Dette kommer etter at personvernkommisjonen har tatt laget en NOU: http://www.regjeringen.no/nn/dep/fad/Dokument/NOU-ar/2009/nou-2009-1.html?id=542049

    Jeg er enig med deg i at en lovendring er på sin plass, men først må vi finne ut av om f. eks. Iam bryter med dagens lovgivning.

    @Henning: Hvis du lurer på hva partiene mener om Datalagringsdirektivet kan jeg anbefale deg å ta en titt på denne siden: http://krevsvar.no/ – Jeg har også laget en sammenlikning av partienes personvernpolitikk her: http://liberal.no/2009/09/valget-handler-ogsa-om-personvern-en-sammenlikning-av-partiene/

    Det er mange medlemmer i protestgruppa om Datalagdringsdirektivet: http://www.facebook.com/group.php?gid=8935611821&ref=ts Jeg tror nok at det er mange av disse som er opptatt av personvern på et mer generelt plan og at det samme gjelder for medlemmene av Facebookgruppa “Stopp iam.no”. Men ja, jeg er helt enig med deg i at det i det store bildet er vel så viktig å få stoppet Datalagringsdirektivet og finne ut hvordan vi nordmenn kan skjermes fra den svenske FRA-lovgivningen. Det som er bra med Iam.no-saken er at det vekkes en mer prinsipiell debatt om personopplysninger.

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>